Informasjon
Leievilkår
Vilkår for benyttelse av tjenesten
1 Generelt
2 Definisjon av parter
Leietager er: Den person som er oppgitt som leietager eller kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt som leietager, kunden, du, deg, din eller ditt.
Med leieobjekter menes alt som leies ut på mestal.no.
Med leveringsform/servicepunkter menes utlevering generellt.
3 Betaling, depositum og priser
Mestal as følger vanlig utleiepraksis og reserverer også et depositumsbeløp som oppgitt på ordrekvitteringen ved bestilling. Reservasjonen sikrer bedriften om kunden returnerer objektet for sent, skader objektet eller ikke leverer i det hele tatt. Depositumets størrelse varierer med valgt objekt som leies, og fremgår av din ordrebekreftelse. Mestal as har rett til å benytte depositumet til å dekke leie samt øvrige kostnader som er nevnt ovenfor og/eller ev. regresskrav, jfr. punkt 5 nedenfor.
Dette inkluderer bøter og andre offentlige ileggelser av avgifter eller annen utgift.
Alle priser er inkludert merverdiavgift, med mindre annet er spesifisert. Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før bestilling og inkludere alle utgifter forbundet med leie eller kjøp. Dersom det har forekommet feil med prisene av vesentlig størrelse fra Bedriftsnavn sin side på nettstedet kan Bedriftsnavn ensidig endre, slette eller avvise ordre selv etter kunden har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres og informeres kunden i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.
Gebyr på kr 250 pr bot for å håndtere betalingen, pluss summen pr bot.
4 Leieobjektets tilstand
Du er i leieperioden ansvarlig for alle skader eller tap på objektet. Fritak fra ansvaret kan skje dersom skaden eller tapet skyldes tekniske feil eller mangler. Leietager plikter derfor å kontrollere leieobjektet før bruk og ta kontakt med Mestal as om leieobjektet ikke skulle være i forventet tilstand.
Biler leiet i gruppen økonomi, er de billigste bilene vi har. Også de eldste, og man får det man betaler for.
Dersom havari, så får man selvsagt gjenstående leietid refundert, men......... man er ikke garrantert byttebil i klasser oppover om det er tomt i økonomi klassen.
5 Skader
Oppstår skadene ved feil bruk, forsettlighet eller uaktsomhet vil Mestal as kunne bruke det på forhånd reserverte depositum og om nødvendig trekke ytterligere utestående beløp til å dekke kostnadene knyttet til reparasjon, service eller erstatning av objektet. Dette gjelder også om utstyret leveres tilbake i vanskjøttet eller leveres skitten utover det normale.
Vi streber alltid etter å gi de beste råd og tips for bruk av leieobjektet, men er ikke ansvarlig for utførelse eller for direkte eller indirekte skader eller tap som skyldes bruk av leieobjektet, forsinkelser eller feil på leieobjektet.
Tyveri som følge av at bilen stjeles med nøkkel , regnes som uforsiktig og dekkes ikke av forsikring.
6 Bruk av leieobjektet
Leietaker er ansvarlig for at utstyr og tilbehør benyttes på en slik måte at det ikke blir skadet eller urimelig tilgriset. Riktig og sikker bruk av utstyret er Leietakers ansvar. Utleier legger til rette for riktig bruk av utstyret ved å gjøre tilgjengelig bruksanvisninger, instruksjoner og sikkerhets prosedyrer sammen med verktøyet og/eller på Utleiers nettsider. Det er kundens ansvar å sette seg inn i Utleiers bruk og sikkerhets rutiner før bruk av utstyret.
Objektet er KUN lov å bruke i landet det er leiet/hentet. Annen bruk utover dette, er ikke lov.
Brudd på dette ilegges et engangsgebyr på 5000 Nkr + kostnad for å hente objektet hjem.
7 Tilbehør
8 Leiertagers rettigheter og plikter
Brukerkontoen er personlig og har du mistanke om at andre har tilgang til din konto plikter du å varsle Mestal as umiddelbart. Mestal as har rett til fritt avvise, avslutte eller suspendere brukerkonto uten forvarsel eller ansvar, inkludert hvis vilkårene anses brutt.
Videre må disse leievilkårene aksepteres før bestilling på nettsiden.
Leietageren må returnere leieobjektet før avtalt dato og tid utløper og på avtalt leveringsform. Leietageren forventes å holde seg oppdatert om servicepunktets normale åpningstider.
Leietageren eller kortinnehaver gir Mestal as fullmakt til å lage kredittkortanvisninger for blant annet leieobjekt som ikke returneres, er skittent utover det normale eller ved skade på leieobjektet. Den derved gitte fullmakt gjelder også bemyndigelse til å belaste betalingskortet for ytterligere leie/krav på erstatning dersom leieobjektet tilbakeleveres etter utløpet av den avtalte leietid eller tilbakeleveres med feil eller mangler.
Forsinkelse med hensyn til tilbakelevering av verktøyet ut over 1 – en – time i forhold til den avtalte leietid, gir utleier krav på ett døgns ekstra leie samt et tillegg, for tiden på 300 kroner,- som dekker merutgifter Mestal as har ved for sen innlevering. Er ikke leieobjektet returnert etter ett døgn har Bedriftsnavn krav på å få erstattet den avtalte døgnpris så lenge objektet faktisk disponeres og ikke er tilbakelevert av leietageren.
9 Endring av ordre
Endringer og kanselleringer av leieobjekter som medfører at tilgjengeligheten av leieobjektene for andre brukere endres kan være forbundet med en endringsavgift for å dekke kostnader ved ombooking. Endringsavgiften er for tiden på 300 kroner. Alle kostnader vil opplyses leietager før ordreinngåelse eller ordreendring.
10 Utlevering og retur
Dersom utleveringen av leieobjektene blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om og eventuelt når utlevering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt eller leieobjektet(ene) ikke er disponibelt.
Du er ansvarlig for produktet til det er returnert til oss eller våre servicepunkter.
Vi kontrollerer leieobjektene tilstand og funksjon og at alle deler er tilstede når de kommer inn på vår varesentral. Ved komplett levering i kontraktsmessig stand så slettes reservasjonen for depositumet på betalingskortet.
11 Medlemskap
12 Angrerett på kjøp
For å benytte angreretten må produktet være levert oss i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den. Dersom du prøver, bruker eller undersøker varen (åpner emballasje etc) på en måte som går utover hva som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon og dette medfører at varen reduseres i verdi, kan vi trekke fra et beløp tilsvarende verdireduksjonen i kjøpesummen som skal tilbakebetales. For eksempel, prøver du en støvmaske, sager med sagblad, eller borer et hull med et bor, gjelder ikke angretten.
Produktet sendes tilbake til oss i originalemballasjen og innen rimelig tid, sammen med angrerettskjema. Det enkleste er å returnere varen i samme boksen som når du returnerer leieobjektet. Da er det ingen kostnader for deg. Fyll ut angrerettskjemaet og legg det i boksen. Velger du å sende det tilbake med post eller andre metoder er det ditt ansvar til varen er fremkommet oss. Du må selv besørge egen, egnet emballasje og kontakte oss før sending.
13 Immaterielle rettigheter
14 Personvern
Ditt betalingskort vil blir lagret så lenge du har en aktiv ordre. Lagring av betalingskortet skjer hos vår betalingsformidler DIBS. De oppbevarer informasjonen på en sikker og forsvarlig måte. Lagring av betalingskort gjør det enda enklere når du handler. Du kan slette betalingskort på din side. Mestal as lagrer ingen kredittkortdetaljer selv.
Mestal as benytter informasjonskapsler (cookies), som de fleste andre nettbutikker. Cookie lagrer data i din nettleser for at nettsiden skal kjenne deg igjen fra side til side og besøk til besøk. Vi kan da gjenkjenne hvem du er slik at du blant annet kan få riktige priser og enklere innlogging. Vi samler også inn bruksinformasjonen for å bedre kvaliteten på tjenesten.
Du finner mer detaljert informasjon om våre praksiser knyttet til personvern ved å gå inn på hjelpesidens undermeny. Der finner du personvern som en egen orientering.
15 Lovvalg
16 Endringer
Ved bruk av tjenesten etter at endringene i vilkårene er gjort tilgjengelig på mestal.no godtar du å være bundet av de oppdaterte vilkårene. Hvis du ikke ønsker å godta de nye vilkårene, kan du ikke bruke Mestal as.
Kortversjon campingvogn:
Leietaker /sjåfør:
Leietaker må være fylt 18 år og innehaver av gyldig førerkort klasse B.
Bestilling:
Ved bestilling betaler leietaker leiesummen.
Dette som bekreftelse på bestillingen.
Ut-/ innlevering:
Utlevering mellom kl. 15.00 til 18.00. Innlevering mellom kl. 11.00 til 12.00.
Andre tider etter avtale.
Ved for sen tilbakelevering belastes ny dags leie om ikke annet er avtalt.
For campingvogn, skal toalett og avfallstank skal være tømt.
Bøter:
Parkeringsbøter, eller andre ileggelser en campingvogn kan få, dekkes av leietaker, og tillegges et gebyr på 250 pr ileggelse+ gebyrets størrelse.
Skader:
Skader på campingvogn, som forårsakes av leietaker under leieforholdet belastes etter kostnaden for reparasjon.
Husdyr:
Vi tillater ikke husdyr i våre campingvogner, om ikke annet er avtalt.
Leietakers ansvar:
Vognen gjennomgår en kontroll før utleie.
I leieperioden har leietaker ansvar for campingvognen.
Vi forutsetter en forsiktig behandling av campingvognen, slik at turen blir vellykket.
Campingvognene er røykfrie.
Dersom uforutsette problemer oppstår, er leietaker pliktig til å ta kontakt med Mestal AS for å prøve å løse problemet. Erstatning for evt. redusert bruk av campingvognen gis ikke for feil og mangler som kun rapporteres ved tilbakelevering.
Havari:
Utleier gir ikke erstatning for tapt ferie/arbeidsfortjeneste dersom det oppstår skade på campingvogn. Innbetalt depositum og leie fås da uavkortet tilbake. Imidlertid gjør vi vårt beste for å finne en annen campingvogn.
Oppstår feil / skade underveis, får leietaker refundert leie for de dagene som campingvognen er til reparasjon, men ikke forsinkelse vedr. reparasjon som er under 12 timer. Dersom leietaker velger å ikke bruke tid på reparasjon gis ingen refusjon.
Dersom feilen beviselig skyldes leietaker gis ingen refusjon.
De fleste forsikringsselskaper har fri hjemreise ved langvarig reparasjon.
Vi anbefaler alltid å ha egen reiseforsikring i tillegg til våre. Gjerne NAF forsikring som er suveren.
Forsikring:
Campingvogner og hengere, følger i hovedsakbile og sjåfør sin forsikring.
Dvs at dersom den er i et trafikk uhell, så følger den bilens oppgjør.
Imidlertid har vi forsikringer på vogner, som dekker noen ting. Litt forskjell etter hvilken campingvogn det er snakk om.
Uansett anbefaler vi alle våre kunder å ha reiseforsikringer og gjerne NAF forsikring både på feie og ellers.
Det er en ekstra trygghet.
Leieprisen:
Leien betales ved booking. Leieprisen er basert på fri km.
Depositum:
Depositum er på 4000,- og vil bli reservert konto.
Campingvogner skal leveres ren og pen .Toalett og avfallstank skal være tømt.
Rengjøring / tømming vil bli fakturert/ trukket depositum med 2000 Kroner.
Avbestilling:
Ved en eventuell avbestilling av leie for campingvogn, betales et gebyr på kr 4000,- som trekkes fra på innbetalt depositum.
Dersom avbestilling skjer mindre enn 30 dager før avreise, blir gebyret på 50% av avtalt leie.
Ved avbestilling mindre enn 5 dager før avreise må leien betales fullt ut.
Tap av nøkkel medfører 2000 i trekk på depositum
Kortversjon Leiebil
Leietaker /sjåfør:
Leietaker må være fylt 18 år og innehaver av gyldig førerkort klasse B.
Bestilling:
Ved bestilling forfaller hele leiesum til betaling.
Ut-/ innlevering:
Utlevering mellom kl. 15.00 til 18.00. Innlevering mellom kl. 11.00 til 12.00.
Andre tider etter avtale.
Ved for sen tilbakelevering belastes ny dags leie om ikke annet er avtalt. Bilen skal være godt rengjort innvendig og utvendig. Bilen skal tilbakeleveres med full drivstofftank.
Dersom «no show « , så regnes leie som fullført.
Bøter:
Parkeringsbøter, ulovlige bompasseringer, ulovlig bruk av avgiftsfri diesel o.l. som leietaker ikke har oppgjort, belastes leietaker i ettertid. I tillegg kommer et ekspedisjonsgebyr på kr 250, pr forseelse.
Skader:
Norge egenadel- Spania ikke egenandel.
Skader på kjøretøy, som forårsakes av leietaker under leieforholdet belastes etter kostnaden for reparasjon. Bulker og småskader som reduserer bilens verdi belastes etter takst. Dersom forsikring må benyttes for å dekke skaden, belastes egenandelen på Inntil kr 4.000,- pr skade. Depositumet brukes til delbetaling av egenandelen.
Ved bil leie, så dekkes alle skader av forsikring. Unntatt grov uaktsom, unntatt, mistet nøkkel, som er 2000 kroner, og unntatt feil drivstoff, som er verkstedets satser form å tømme tank og motor.
Tyveri av bil, med bilens nøkkel , betraktes som uforsiktig, og dekkes ikke av bilens forsikring.
Husdyr:
Vi tillater ikke husdyr i våre biler, om ikke annet er avtalt.
Leietakers ansvar:
Bilen gjennomgår en kontroll før utleie.
I leieperioden har leietaker ansvar for bilen ved blant annet å kontrollere/ etterfylle nødvendig olje, vann på radiator m.m.
Vi forutsetter en forsiktig behandling av bilen slik at turen blir vellykket.
Bilene er røykfrie.
Dersom uforutsette problemer oppstår, er leietaker pliktig til å ta kontakt med Mestal AS for å prøve å løse problemet. Erstatning for evt. redusert bruk av bilen gis ikke for feil og mangler som kun rapporteres ved tilbakelevering.
Havari:
Utleier gir ikke erstatning for tapt ferie/arbeidsfortjeneste dersom det oppstår skade eller motorhavari o.l. på den bestilte bil. Innbetalt depositum og leie fås da uavkortet tilbake. Imidlertid gjør vi vårt beste for å finne en annen bil.
Oppstår feil / skade underveis, får leietaker refundert leie for de dagene som bilen er til reparasjon, men ikke forsinkelse vedr. reparasjon som er under 12 timer. Dersom leietaker velger å ikke bruke tid på reparasjon gis ingen refusjon.
Dersom feilen beviselig skyldes leietaker gis ingen refusjon.
De fleste forsikringsselskaper har fri hjemreise ved langvarig reparasjon.
Vi anbefaler alltid å ha egen reiseforsikring i tillegg til våre. Gjerne NAF forsikring som er suveren.
Bombrikke:
Våre biler har autopassbrikke. Brikkene brukes i alle bomringer tilknyttet autopass, samt ferjer. Avgift for passeringer vil bli fakturert.
Kan ta 1 måned.
Forsikring:
Leieprisen for biler inkluderer full forsikring, uten egenandel.
Forsikring gjelder ikke om grov uaktsom.
Det anbefales at leietaker tegner egen reiseforsikring. Ved feil påfylling av drivstoff, bruk av rød diesel eller annen skade som leietaker er ansvarlig for, og som ikke dekkes av kaskoforsikringen, må alle utgifter dekkes av leietaker.
Ved tap av nøkkel, må det betales 2000 kroner.
Bilene er tilknyttet Forsikring.
NB! Ved skade må det fylles ut skademelding.
Leieprisen:
Leien betales ved booking. Leieprisen er basert på fri km.
Depositum:
Depositum er på 4000,- og vil bli reservert konto. ( KUN NORGE )
Bilen skal leveres rengjort innvendig og utvendig( menes fri for søppel ). Ved manglende rengjøring belastes 2000 kroner.
Avbestilling:
Ved avbestilling bil, er det null refusjon.
Tap av nøkkel medfører 2000 i trekk på depositum
DRIFT/BRUK
Enhver sjåfør bekrefter at han/hun er skikket til å føre et kjøretøy i Spania, Eller Norge.
Enhver sjåfør bekrefter at han/hun er skikket til å sjekke enkle ting på bilen som lys, oljenivå, lufttrykk, viskere, samt skifte7påfylle ved behov.
( blir dumt om vi skal bruke 5-6 timer på noe dere fikser på 10 minutter)
Kostnader blir selvsagt refundert mot kvittering.
Leietaker forplikter seg til å holde eieren uskadet, skadesløsgjøre og løslate eieren for skader, personskader, tap av eiendom eller død forårsaket mens leietaker driver dette kjøretøyet.
Det er ikke lov å røyke i bilen. Vi har allergikere som leier bil.
Dersom vi finner aske, eller spor av røyking i bilen, så belastes dere 2000 ,- for rens av bil
Da dette er bruktbiler, så kan ting skje. Utleier skal ved uhell forsøke å levere bil i samme bilklasse.
Dersom ikke bil tilgjengelig som erstatnings bil, kan utleier tilby hele leiesum som avslag på neste leie.
Eller dersom leietaker ønsker det, returnere bil og få gjenstående leie refundert.
Dersom bil havarerer eller ikke er i forsvarlig stand som følge av hendelser oppstått mellom booking og avhenting, så er utleier kun ansvarlig for en sum oppad begrenset til leiesummen.
OG skal uten opphold refundere innbetalt leie, samme vei som leie ble innbetalt.
Utleier er oppad begrenset ansvarlig for beløp tilsvarende leiesum.